Ріка історії поважно
тече через роки і віки, змінюються типи суспільства, народи, економічні та
культурні умови їх розвитку, однак незмінним в усі часи залишається роль
учителя, яку дуже глибоко визначив М.Реріх, а саме: «…створити нову уяву і
звільнити приховані сили людства». Однак всі ми розуміємо, що дати вихованцям
нову уяву може тільки той учитель, який сам володіє розширеною свідомістю, має
передовий світогляд, є взірцем високої духовності і найвищих моральних
цінностей.
Без перебільшення можна
сказати, що саме такі педагоги працюють у Білківській ЗОШ І – ІІІ ст. №1 –
творчі, ініціативні, свідомі свого високого покликання. Інакше і бути не може, адже с.Білки
Іршавського району – батьківщина таких відомих людей як силач Фірцак-Кротон,
педагог, фольклорист та етнограф Петро Світлик, народний артист України Степан
Гіга, репресований тоталітарним режимом єпископ Петро Орос і багато інших.
Через Білки проходили життєві шляхи багатьох видатних людей, що вписали не одну
яскраву сторінку в історію України і Закарпаття зокрема.
Саме у
Білківській державній народній школі («горожанці», як її тоді називали) у 1937
році розпочав педагогічну діяльність на посаді помічного вчителя Федір
Михайлович Потушняк – видатний закарпатський письменник, етнограф, археолог,
філософ, науковець, енциклопедично освічений гуманітарій, літературознавець,
який став одним із найвидатніших діячів і творців української культури
Закарпаття. Цей непересічний вчений довгий час був замовчуваний літературною
критикою, ізольований від читача, гнаний і переслідуваний офіційною владою. З
проголошенням незалежності України почали відкриватись нові сторінки розвитку
науки і яскравою зіркою засяяло ім’я Федора Михайловича Потушняка.
Багатогранність його
таланту, складний життєвий шлях, глибина філософських міркувань, письменницька
неординарність, - все це стало своєрідним поштовхом для створення
навчально-пізнавального проекту «Великий українець. Федір Потушняк »,
натхненником та організатором якого стала вчителька української мови та
літератури Білківської ЗОШ І – ІІІ ступенів №1 Кельбас Ольга Іванівна.
Презентації проекту передувала кількамісячна робота старшокласників під
керівництвом вчительки: опрацювання архівних матеріалів, зустрічі з людьми, які
знали Ф.Потушняка, подорож на батьківщину письменника – у с.Осій Іршавського
району, пошук його рукописних та друкованих праць, аналіз наукової праці
Ф.Потушняка «Закарпатоукраїнська етнографія» тощо. Творчі групи учнів одержали
завдання і про результати досліджень підготували звіти, кожен з яких відкрив
неповторну грань особистості Федора Михайловича. Біографи прослідкували
складний життєвий шлях, відзначивши стійкість переконань письменника і
вміння гідно поводитись у найскладніших
життєвих колізіях. Учні-дослідники діяльності Ф. Потушняка на письменницькій
ниві глибоко проаналізували творчий доробок, який включає і прозу, і поезію, і
поезії в прозі, і поеми, відзначили своєрідність і новаторський характер
художнього стилю і жанрову різноманітність творів, що ввібрали у себе міцну
регіональну крайову закарпатську народну основу. Поетичні твори, читання яких
підготували учні, привносили в атмосферу зустрічі нотку високої духовності,
витонченості емоцій, дивовижного вміння бачити красу і неповторність
навколишнього світу.
Дослідники археологічної
та етнографічної спадщини Ф.Потушняка детально опрацювали твори науковця у цих
сферах діяльності, зокрема його дослідження «Археологічні знахідки бронзового
та залізного віку на Закарпатті» і зміст кандидатської дисертації, яка так і не
була захищена, «Закарпатська українська етнографія». Старшокласники зуміли
узагальнити інформацію і зробити висновок про те, що творчість Ф.Потушняка
базувалась на історичних, народних джерелах, які надихали його, давали матеріал
і теми для творчості, нерозривно пов’язували його з народом, його педагогікою,
культурою, самобутністю.
Своєрідною вершиною
проекту стала презентація результатів дослідження неперевершеної наукової праці
Ф.Потушняка «Короткий нарис філософії Підкарпаття», в якій звучить відповідь на
питання: «Де джерела життєвої стійкості людини гнаної, переслідуваної,
забутої?» Вони – у глибокій філософічності характеру Ф.Потушняка, стремлінні
згармонізувати світ, віра у внутрішню життєдайність світу.
Учні ділились своїми
знахідками, спостереженнями, висновками, і було видно, що робота над проектом
не залишила їх байдужими, спонукала до активного навчання, пізнання і
творчості, тому що грамотно і мудро керувала їх роботою людина, небайдужа до
своєї справи, педагог, новатор Кельбас Ольга Іванівна, педагогічним кредо якої
є слова Конфуція: «Скажіть мені, і я забуду, покажіть – запам’ятаю, дай
можливість обговорити, і я зрозумію». Прагнучи наблизити постать Ф.Потушняка до
кожного, Ольга Іванівна запросила на презентацію проекту Будеру Марію Іванівну,
колишню студентку Федора Михайловича, яка відзначила його людяність, скромність
і глибоку повагу до кожної людини, справедливість у ставленні до всіх студентів.
Племінниця Потушняка Крученик Оксана Петрівна зворушливо розповідала, як любили
Федора в сім’ї, з яким нетерпінням чекала його мама – щира, працьовита жінка,
серце якої було сповнене любов’ю до людей, природи, навколишнього світу.
Творчий міні-проект –
інсценізація казки Ф.Потушняка «Золота пташечка» - був презентований учнями 6
класу, які продемонстрували не лише акторські здібності, але і розуміння
глибокого філософського змісту твору: щастя не в матеріальному багатстві, а в
тому, щоб ти вмів любити і тебе любили інші люди. Поряд з традиційними формами презентації
проекту Кельбас О.І. використала інноваційні, а саме – електронні носії
інформації: слайди та відеоролики. Використання електронної інформації значно
підвищує рівень сприймання досліджуваного матеріалу, його глибокого
ідейно-художнього та філософського змісту.
На презентації проекту
виступали і гості. Василь Васильович Кузан, двічі лауреат премії ім.
Ф.Потушняка, ще раз підкреслив фахову різнобічність Федора Михайловича, яка є
не результатом розпорошеності творчої натури, а, навпаки, свідченням чіткої
спрямованості і вражаючої цільності особистості. Редактор видавництва «Гражда»
Наталія Йосипівна Ребрик зауважила, що постать Ф.Потушняка є свідченням
стійкості і непохитності, зрілості його громадянської свідомості і глибокої
любові до всього справжнього, нефальшивого.
Презентація проекту
тривала кілька годин, але ніхто з присутніх не відчував плину часу, тому що
навколо панувала атмосфера свята, прилучення до таланту, самобутності і
неповторності, спілкування з селянським сином, що став інтелігентом у першому
поколінні і завжди відчував особисту відповідальність за відпущений йому Богом
талант і необхідність його багатопланової реалізації.
Особливо відрадно, що
дослідженню багатогранної особистості Федора Потушняка присвятила свою
діяльність людина з високим інтелектуальним потенціалом, педагог-новатор,
майстер своєї справи, вчитель-методист Кельбас Ольга Іванівна. Саме темі
формування творчої особистості засобами літературного краєзнавства присвятила
вона методичний посібник, надрукований
видавництвом „Гражда” у 2009 році.
Проект названо „Великий
українець. Ф. Потушняк”. Це означає, що педагоги Іршавщини розпочали грунтовну
дослідницьку роботу на краєзнавчій ниві, відкривши широкий простір для
пошукової і творчої діяльності своїх колег, щоб про кожного, колись забутого і
репресованого, можна було сказати словами Федора Потушняка: „Я син сьогодні, що
вернув єдиний і вснув на руках матері Землі”.
Котич
Ріта Ігорівна
заступник
директораз навчальної роботи
Білківської ЗОШ І-ІІІ ступенів №1
|