Неділя
28.04.2024
14:37
Категорії розділу
Розробки уроків [5]
Сценарії, конкурси [3]
Позакласна робота [3]
Вхід на сайт
Пошук
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всьго опитувань: 362
Міні-чат
Друзі сайту
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz
  • Статистика
    Білківська ЗОШ І-ІІІ ступенів
    Головна » Статьи » Методична допомога вчителям » Розробки уроків

    План-конспект уроку з народознавства "ПЕТРО МИХАЙЛОВИЧ СВІТЛИК - НАРОДНИЙ ВЧИТЕЛЬ."
    М.Ю.Келемен

    "Подвижник з боржавської долини"

       Скромне місце серед талантів посідає наш земляк - видатний закарпатський народний вчитель, фольклорист, етнограф, самодіяльний композитор Петро Михайлович Світлик. Він зумів піднятися до вершин загальнолюдської культури і стати гордістю свого краю, своєї держави, своєї нації.

       Понад 10 років збирала, опрацьовувала і систематизувала матеріал з літературного краєзнавства Марія Юріївна Келемен - учитель-методист, викладач української мовит та літератури, голова районного методоб"єднання вчителів словесників Іршавщини.
    Результатом стало видання, присв"ячене 100-річчю від дня народження - "Петро Михайлович Світлик: подвижник з Боржавської долини".
    У Білківській ЗОШ І-ІІІ ступенів дуже цікаво пройшло відкрите заняття, присвячене пам"яті видатного закарпатця. На цьому міроприємстві була присутня дочка Петра Михайловича, а підготувала і провела його вчитель-методист Келемен Марія Юріївна.

    План-конспект уроку з народознавства


    ПЕТРО МИХАЙЛОВИЧ СВІТЛИК - НАРОДНИЙ ВЧИТЕЛЬ.
    самодіяльний композитор, фольклорист
    (1901-1933)
     
    (Огляд життя і творчості)
    МЕТА УРОКУ: познайомити учнів із постаттю Петра Михайловича Світлика — народного учителя, самодіяльного композитора, фольклориста; відшукати його праці та публікації про нього в закарпатській періодиці різних років; розвивати вміння аналізувати художні тексти; виховувати любов і шану до українського мистецтва, його творців та подвижників.
    ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь і навичок.
    ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: фото Петра Михайловича Світлика, часописи «Наш рідний край», «Підкарпатська Русь» з етнографічними розвідками П. М. Світлика, книга П. Світлика і С. Петрашка «Вибір чехословацьких і підкарпатських переказів», публікації про нього в закарпатських періодичних виданнях різних років, вишиваний рушник, ваза з квітами.

    ЕПІГРАФ ДО УРОКУ:
    Не забувайте незабутнє і не знецінюйте коштовне, Не загубіться у юрбі...
    Ліна Костенко
    ХІД УРОКУ:
    І. Організація класу.
    II. Мотивація навчальної діяльності.
    Звучить закарпатська народна пісня «Горі селом іду собі». Під стишений аудіозапис вчитель виголошує вступне слово.
    Учитель:
    Сьогоднішній урок ми присвячуємо Петру Михайловичу Світлику — народному вчителеві, самодіяльному композиторові, етнографу, фольклористу. Чим зацікавлює і приваблює нас ця людина?
    Найперше, це – наш земляк, колишній вчитель Білківсьісої школи. По-друге, він відомий фольклорист, самодіяльний композитор, народний учитель, що вніс вагомий вклад у розвиток освіти і мистецтва на Закарпатті, а по-третє, це — людина яка «не загубилася у юрбі», а навпаки — стала гордістю нашого краю подвижником на освітньо-культурній ниві.

    III Операційно-пізнавальний етап.
    Учень І (дослідження).
    Петро Михайлович Світлик народився 1 березня 1901 року в селі Імстичеві Іршавського району Закарпатської області в родині селян.
    У 1914 році закінчив 6 класів сільської школи в рідному селі.
    У 1920 році склав іспит за 7 клас і вступив у 8 клас в Ужгороді. По закінченні 8-го класу продовжив навчання в учительській семінарії і в 1925 році закінчив її з відмінними успіхами. Працював учителем початкової школи в Кушниці, горожанської школи у Великому Бичкові.
    У 1927 роки склав іспит учительських здібностей, а в 1930 році скінчивши однорічний курс для фахових учителів, успішно склав іспит за перший фах для горожанських шкіл.
    З 1930 року працював у Білках учителем української мови і літератури, музики.
    Деякий час був директором Білківської школи.
    Помер 2 вересня 1973 року в с. Білки.
    Учень II (дослідження).
    Талановитого педагога, самодіяльного композитора добре знають на Іршавщині та за її межами. За 42 роки своєї педагогічної діяльності він залишив по собі добрий слід. Широкий діапазон знань з різних галузей наук, української та світової культури чуйність і скромність, доброта у поєднанні з педагогічною ерудицією створили йому серед учнів і вчителів великий авторитет. Багато білківчан з теплотою згадують свого учителя (наводить приклади).
    Бесіда за планом.
    1. Рідним словом я горджуся...
    2. Гортаючи давні часописи:
    а) «Великодні свята у нас»;
    б) «Як молотилося збіжжя давно і тепер»;
    в) «Дводушник» (із народного фольклору);
    г) «Дещо о стравах на околицях Білок».
    3. «З народної філософії» (прислів'я, приказки, примовки, приповідки, записані у нашому селі).
    4. «Народні пісні» в записах П. М. Світлика.
    5. За сторінками книги:
    а) огляд переказів і легенд за книгою П. Світлика і С. Петрашка «Вибір підкарпаторуських переказів»;
    б) виразне читання переказів «Як баба утопила татарина», «Богаревицький срібний дзвін», «Бринда, пан Бронецького замку». 6. Газетні публікації нашого часу:
    а) «Дещо про село Імстичево»;
    б) «Як у Імстичеві сіяли сіль»:
    в) «Іван і ненажера піп»;
    г) «Топоніміка Білок». 7. Самодіяльний композитор:
    а) хорова діяльність;
    б) обробка народних пісень;
    в) складання музики до творів українських поетів.

    IV. Висновки вчителя.
    Ось ми і відкрили з вами ще одну таїну народного слова рідного краю. Ви зуміли переконатися, яким змістовним і багатим було життя народного учителя, самодіяльного композитора, фольклориста Петра Михайловича Світлика. Немарно прожила Людина! Розпочату нині розмову ми продовжимо на наступних уроках народознавства. А коли систематизуємо і узагальнимо даний матеріал, запросимо учнів школи на білецькі вечорниці.

    V. Домашнє завдання.
    Подається диференційовано:
    І група:
    зібрати і записати від старожилів села давні прислів'я і приказки;
    II група:
    записати від старожилів казки, давні легенди, перекази.





    Категория: Розробки уроків | Добавил: bilkishkola (24.02.2008) | Автор: Келемен Марія Юріївна
    Просмотров: 8766 | Комментарии: 1 | Рейтинг: 3.6/8
    Всего комментариев: 0
    Имя *:
    Email *:
    Код *: