М.Ю.Келемен
"Подвижник з боржавської долини"
Скромне місце серед талантів посідає наш земляк - видатний закарпатський народний вчитель, фольклорист, етнограф, самодіяльний композитор Петро Михайлович Світлик. Він зумів піднятися до вершин загальнолюдської культури і стати гордістю свого краю, своєї держави, своєї нації.
Понад 10 років збирала, опрацьовувала і систематизувала матеріал з літературного краєзнавства Марія Юріївна Келемен - учитель-методист, викладач української мовит та літератури, голова районного методоб"єднання вчителів словесників Іршавщини. Результатом стало видання, присв"ячене 100-річчю від дня народження - "Петро Михайлович Світлик: подвижник з Боржавської долини". У Білківській ЗОШ І-ІІІ ступенів дуже цікаво пройшло відкрите заняття, присвячене пам"яті видатного закарпатця. На цьому міроприємстві була присутня дочка Петра Михайловича, а підготувала і провела його вчитель-методист Келемен Марія Юріївна.
План-конспект уроку з народознавства
ПЕТРО МИХАЙЛОВИЧ СВІТЛИК - НАРОДНИЙ ВЧИТЕЛЬ. самодіяльний композитор, фольклорист (1901-1933) (Огляд життя і творчості) МЕТА УРОКУ: познайомити учнів із постаттю Петра Михайловича Світлика — народного учителя, самодіяльного композитора, фольклориста; відшукати його праці та публікації про нього в закарпатській періодиці різних років; розвивати вміння аналізувати художні тексти; виховувати любов і шану до українського мистецтва, його творців та подвижників. ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь і навичок. ОБЛАДНАННЯ УРОКУ: фото Петра Михайловича Світлика, часописи «Наш рідний край», «Підкарпатська Русь» з етнографічними розвідками П. М. Світлика, книга П. Світлика і С. Петрашка «Вибір чехословацьких і підкарпатських переказів», публікації про нього в закарпатських періодичних виданнях різних років, вишиваний рушник, ваза з квітами.
ЕПІГРАФ ДО УРОКУ:
Не забувайте незабутнє і не знецінюйте коштовне, Не загубіться у юрбі... І. Організація класу. II. Мотивація навчальної діяльності. Звучить закарпатська народна пісня «Горі селом іду собі». Під стишений аудіозапис вчитель виголошує вступне слово. Учитель: Сьогоднішній урок ми присвячуємо Петру Михайловичу Світлику — народному вчителеві, самодіяльному композиторові, етнографу, фольклористу. Чим зацікавлює і приваблює нас ця людина? Найперше, це – наш земляк, колишній вчитель Білківсьісої школи. По-друге, він відомий фольклорист, самодіяльний композитор, народний учитель, що вніс вагомий вклад у розвиток освіти і мистецтва на Закарпатті, а по-третє, це — людина яка «не загубилася у юрбі», а навпаки — стала гордістю нашого краю подвижником на освітньо-культурній ниві.
III Операційно-пізнавальний етап. Учень І (дослідження). Петро Михайлович Світлик народився 1 березня 1901 року в селі Імстичеві Іршавського району Закарпатської області в родині селян. У 1914 році закінчив 6 класів сільської школи в рідному селі. У 1920 році склав іспит за 7 клас і вступив у 8 клас в Ужгороді. По закінченні 8-го класу продовжив навчання в учительській семінарії і в 1925 році закінчив її з відмінними успіхами. Працював учителем початкової школи в Кушниці, горожанської школи у Великому Бичкові. У 1927 роки склав іспит учительських здібностей, а в 1930 році скінчивши однорічний курс для фахових учителів, успішно склав іспит за перший фах для горожанських шкіл. З 1930 року працював у Білках учителем української мови і літератури, музики. Деякий час був директором Білківської школи. Помер 2 вересня 1973 року в с. Білки. Учень II (дослідження). Талановитого педагога, самодіяльного композитора добре знають на Іршавщині та за її межами. За 42 роки своєї педагогічної діяльності він залишив по собі добрий слід. Широкий діапазон знань з різних галузей наук, української та світової культури чуйність і скромність, доброта у поєднанні з педагогічною ерудицією створили йому серед учнів і вчителів великий авторитет. Багато білківчан з теплотою згадують свого учителя (наводить приклади). Бесіда за планом. 1. Рідним словом я горджуся... 2. Гортаючи давні часописи: а) «Великодні свята у нас»; б) «Як молотилося збіжжя давно і тепер»; в) «Дводушник» (із народного фольклору); г) «Дещо о стравах на околицях Білок». 3. «З народної філософії» (прислів'я, приказки, примовки, приповідки, записані у нашому селі). 4. «Народні пісні» в записах П. М. Світлика. 5. За сторінками книги: а) огляд переказів і легенд за книгою П. Світлика і С. Петрашка «Вибір підкарпаторуських переказів»; б) виразне читання переказів «Як баба утопила татарина», «Богаревицький срібний дзвін», «Бринда, пан Бронецького замку». 6. Газетні публікації нашого часу: а) «Дещо про село Імстичево»; б) «Як у Імстичеві сіяли сіль»: в) «Іван і ненажера піп»; г) «Топоніміка Білок». 7. Самодіяльний композитор: а) хорова діяльність; б) обробка народних пісень; в) складання музики до творів українських поетів.
IV. Висновки вчителя. Ось ми і відкрили з вами ще одну таїну народного слова рідного краю. Ви зуміли переконатися, яким змістовним і багатим було життя народного учителя, самодіяльного композитора, фольклориста Петра Михайловича Світлика. Немарно прожила Людина! Розпочату нині розмову ми продовжимо на наступних уроках народознавства. А коли систематизуємо і узагальнимо даний матеріал, запросимо учнів школи на білецькі вечорниці.
V. Домашнє завдання. Подається диференційовано: І група: зібрати і записати від старожилів села давні прислів'я і приказки; II група: записати від старожилів казки, давні легенди, перекази.
|